Prawa pacjenta
W naszej klinice każdy pacjent jest traktowany z najwyższym szacunkiem i profesjonalizmem. Poniżej przedstawiamy przewodnik po prawach, które przysługują naszym pacjentom, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podstawowe akty prawne zapewniające prawa pacjenta:
- Konstytucja RP (z dnia 2 kwietnia 1997 r.) – gwarantuje podstawowe prawa i wolności obywatelskie, w tym prawo do ochrony zdrowia.
- Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (z dnia 6 listopada 2009 r.) – określa prawa pacjentów oraz zasady działania Rzecznika Praw Pacjenta.
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego (z dnia 19 sierpnia 1994 r.) – zawiera przepisy dotyczące ochrony praw osób z zaburzeniami psychicznymi.
- Ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (z dnia 1 lipca 2005 r.) – reguluje zasady dotyczące biologicznego materiału.
- Ustawa o leczeniu niepłodności (z dnia 25 czerwca 2015 r.) – definiuje prawa pacjentów korzystających z procedur związanych z leczeniem niepłodności.
- Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej (z dnia 15 lipca 2011 r.) oraz Ustawa o zawodzie lekarza (z dnia 5 grudnia 1996 r.) – ustalają prawa i obowiązki personelu medycznego.
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia (z dnia 6 kwietnia 2020 r.) w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania – definiuje szczegółowo zasady dotyczące dokumentacji medycznej.
PACJENT MA PRAWO DO:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- informacji o swoim stanie zdrowia
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia
- wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
- dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- opieki duszpasterskiej
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
KONTAKT DO OGÓLNOPOLSKIEGO RZECZNIKA PRAW PACJENTA:
Zachęcamy do korzystania z tej drogi komunikacji w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub potrzeb związanych z przysługującymi prawami.
BIURO RZECZNIKA PRAW PACJENTA
- Płocka 11/13
01-231 Warszawa
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
0 800 – 190 – 590
czynna całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
Telefoniczna Informacja Pacjenta [TIP] – jeden wspólny bezpłatny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Dzwoniąc pod numer TIP można dowiedzieć się m.in.: jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta.
Internetowe Konto Pacjenta [IKP] – to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dostępna pod adresem https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta, gdzie można sprawdzić informacje o zdrowiu: swoim, swoich dzieci lub osoby, która do tego upoważniła.
TRYB SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓW:
Pacjent może składać pisma osobiście pod adresem: Fertimedica Centrum Płodności Sp. z o.o. Sp. kom., ul. J. P. Woronicza 31 lok 8U, 02-640 Warszawa lub mailowo na adres e-mail: info@fertimedica.pl lub pisemnie. Do skargi należy dołączyć opis sytuacji, która miała miejsce.
Dziękujemy za zaufanie i zapewniamy, że każde zgłoszenie jest dla nas ważne i będzie traktowane z należytą uwagą.